fredag 26. mars 2010

Lions Head

Hike Linos Head with Beti and Ignacia.
Fantastic evening together with my friends from Chile and Chad.

mandag 22. mars 2010

Information

Hi, I'll from now also write my blog in English because many of my new friends want to follow the next step I do. I’ll write a summary of every plea in my blog.

Welcome to follow the blog!!!

Nytt arbeidssted fra 12 April - KhayelitshaTownship

At Khayelitsha Township will I two days in the week work as a coach for Score. I will asap update you with information about my days in K.

Information about Khayelitsha: Khayelitsha is a partially informal township in South Africa, on the outskirts of Cape Town in the Cape Flats. The name is Xhosa for New Home. It has become the fastest growing township in South Africa.
Cape Town initially opposed implementing the Group Areas Act passed in 1950 and residential areas in the city remained unsegregated until the first Group Areas were declared in the city in 1957. When Cape Town did start implementing the Group Areas Act, it did so more severely than any other major city; by mid 1980s it became one of the most segregated cities in South Africa.
The discrimination and black population control by the apartheid regime did not prevent blacks from settling in the outskirts of Cape Town. After the scrapping of pass laws in 1987 many blacks, mainly Xhosas, moved into areas around Cape Town in search of work. By this time many blacks were already illegally settled in townships like Nyanga and Crossroads. As the black population grew, the apartheid regime sought to solve the "problem" by establishing new black neighbourhoods. Khayelitsha was established in 1985 and large numbers of people were forcefully relocated there, mostly peacefully, but occasionally accompanied with violence.

The Western Cape was a preference area for the local coloured population and a system called influx control was in place preventing Xhosas from traveling from the Transkei without the required permit. After the historic 1994 elections hundreds of thousands moved to urban areas in search of work, education, or both. Many of them erected shacks made of tin, wood and cardboard.

mandag 15. mars 2010

West Coast - week 10

Paternoster:
Beti - Helle - Sabrina - Felipo - Thomas

Innlegg og bilder kommer senere..

Ting som bør gjøres under besøk i Cape Town og omegn:

Gåtur opp Lion’s Head. Flott utsikt og fin tur. Vi gikk i 36 grader og selv det var en fantastisk flott tur. (Husk: slanger kan forkomme) Tur opp Table Mountain: Unik tur opp på fjellet som omkranser byen med flott utsikt.Det er best å ta cablewayen opp og gå ned, pga at skyene kommer veldig raskt rundt Table Mountain (Tar en Cablewayen, så er det ikke så stor mulighet for slanger på vei opp/ned, men pass på der oppe)

Robben Island hvor blant andre Nelson Mandela satt innesperret 17-18 år. Ikke egentlig så mye spennende å se, men svært interessant historie med guider som er tidligere innsatte. Dette vil man ikke gå glipp av.

District Six Museum. Tar for seg historien til District Six i Cape Town som i utgangspunktet var et livlig og flerkulturelt samfunn i byen. På 60-tallet ble det bestemt at dette var et ”hvitt” område og i løpet av de neste 20 årene ble området så godt som sanert og alle som bodde der ble flyttet ut i Townships utenfor byen. Begynn i 1.etasje, her er det mest interessant historie. I 2.etasje er det personlige historier.

Long Street selvfølgelig, men dette er jo Thomas sin sterke side!

Mama Africa og Café Africa: Typiske turistrestauranter, men her følte vi at vi fikk servert afrikansk mat. Man er nødt til å spise kudu, struts, springbook, line fish og krokodille (kanskje ikke alt her, da)

Bybussen rød linje: ålreit for å få en oversikt i starten av oppholdet.

Kirstenbosch Gardens: flott botanisk hage.

Dersom man skal handle med seg noe fra Sør Afrika, bør man sjekke priser rundt omkring før man kjøper noe. Prisene på Green Market er i utgangspunktet mer enn dobbelt så høye som det man bør betale. Vi endte med å handle på Nasjonalmuseet i the Gardens. Dersom man skal handle skinn, for eksempel springbok slik vi gjorde, er det en fin skinnmaker like i nærheten av Thomas Woodhead.

I Caledon Street: Ta til høyre når du går nedover Buitenkant mot the Castle fra Thomas.

Dagstur til the Winelands var veldig fin og lærerik, da dette er en stor del av kulturen og landskapet rundt Cape Town. Selskapet vi reiste med hadde en fin tur.

Dagstur til townships. Dette er en viktig del av historien til Sør Afrika, og det er interessant å se hvordan tilstanden er i dag. Det er ubehagelig å se, men her er det mange mennesker som lever i stor fattigdom. Vi reiste med et selskap som het Camissa, men var ikke veldig fornøyd med guidingen. Plutselig forsvant han og etterlot oss inne på rønne der han ville vi skulle legge igjen penger. Veldig rart. Følte oss også tvunget til å kjøpe småting som var svært høyt priset.Prøv et annet selskap.

Camps Bay og restauranten ”La Med”. Dagstur til Kapp det Gode Håp bør man få med seg i og med at det er så kjent. Vi reiste med et selskap hvor vi syklet en del av veien. Først var vi på ”selsafari”, så ”pingvintur”. Litt cheesy, men ålreit å ha fått med seg, og noe man bør ha sett når man reiser derifra.

The Gardens: dette er Cape Towns hjerte og utgangspunktet for Hollendernes etablering her på 1600-tallet. Her dyrket man grønt som ble tatt om bord på skipene.

The Castle: dette så ikke vi, men er sannsynligvis verdt en liten tur.

Vi reiste på tur med Cape til Addo på Garden Route som er et område langs kysten av Sør Afrika. Her er det mye flott landskap, fine strender og mye som skjer. Selv om vi syntes at vi satt veldig mye på minibussen, synes vi at vi fikk se utrolig mye flott på turen. Guiden laget brai (grillmat: STORT i SA) flere kvelder, bl.a. med struts, som var veldig godt. Høydepunkter: Cape Agulha, Wilderness, Knysna, Cango cave (lang rute),Tsitsikamma nasjonalpark, Addo nasjonalpark, med mer.

Vi var ikke der i sesongen for hvaler, men når de er inne ved land er det sikkert en enda flottere tur enn vi opplevde. Og selvfølgelig kan man uansett hva man velger å gjøre, ikke reise fra Sør Afrika uten å hoppe i strikk under Bloukrans River bridge. Dette var turens høydepunkt for den som hoppet. Har du ikke hoppet før, bør du gjøre det nå, har du hoppet tidligere, er det allikevel et must som et av verdens høyeste bungee jumps! Do not miss this! Jeg tror man kan bli hektet på det.

Vi ble anbefalt shark cage diving, men hadde for dårlig tid. Kommer vi tilbake er dette det første vi skal gjøre. Etter bungee jumping!

Takk igjen Thomas!

CS/JG

onsdag 10. mars 2010

VISIT-"HYTTEBOK" -Jørn og Charlotte

Lørdag 20.feb kom vi til Cape Town med fly fra vinterbleike Norge. Her ble vi møtt av Thomas, som vi knapt fant igjen i mengden av ugjenkjennelige, mørkebrune mennesker. Ibrahim, som er Thomas sin faste taxisjåfør, kjørte oss til leiligheten til Thomas der vi skulle få bo under oppholdet. Veldig fin leilighet med høydepunktet på taket der bassenget lå. Vi tok raskeste veien dit, men skjønte fort at Sør-Afrikas sol var altfor varm for vintersarte nordmenn, så vi måtte finne oss en plass i skyggen. Slik skulle det bli de neste to ukene, skulle det vise seg.

Den første uken forsvant i Cape Town med daglige utflukter med mange spennende opplevelser og hyggelige middager på kvelden med Thomas sine venner. Thomas tok oss blant annet med på guidet tur i byen (riktignok uten guide), cableway til Table Mountain og gåtur opp Lion`s Head. Vi var også med på dagsutflukter til Kapp det gode håp, Robben Island, Winelands og townships. Både spennende og interessant, og etter en uke var vi nesten utslitt av å være på ferie.

Vi heiv oss med på en 7-dagers tur med selskapet Cape to Addo for å få med oss en safari når vi nå var i Sør-Afrika. Og Thomas: du var ikke aleine om å synes vi var bleke, for aldri har så mange (svært uhøflige, vil vi påstå) mennesker kommentert hudfargen vår! (A whiter shade of pale)I tillegg opplevde vi ville, merkelige dyr, sandstormer, fugler som ser ut som slanger, bungyjumping som jo var turens absolutte høydepunkt for noen, sove i leirhytter, Afrikas sørligste punkt hvor Atlanterhavet og det Indiske hav møtes, strutser, klatring i trange huler og masse, masse mer.

I løpet av de to ukene i Sør-Afrika har vi kost oss, hygget oss, sett og opplevd mye spennende, og møtt mange nye mennesker. Fantastiske uker har det vært. Takk, Thomas, vi har satt stor pris på at vi har fått bruke leiligheten din og at du har tatt deg tid til å vise oss litt av det du opplever i Cape Town. Vi kommer gjerne med inspirerende forslag til andre steder du kunne slå det ned for et år eller flere, så besøker vi deg gjerne igjen!